Forfatteren Henrik Hovland sa en gang at hvis det ikke hadde vært for Drammen bibliotek villa han ha blitt kriminell istedenfor forfatter. Det er en nedgang i bruken av bibliotekene. Samtidig er lokalmiljøene i Oslo villige til å stå på for å beholde biblioteket. På Romsås sto kampen om nedleggelse. Og på Holmlia samlet de inn underskrifter for å ha filialen åpen på lørdager.
Kanskje har bibliotekene en annen rolle å spille når boksalget øker og internett blir dominerende informasjonskanal. Men kanskje er det viktig særlig for å utjevne sosiale forskjeller. At stor litteratur er gratis. Og at det går an å få tak i bøker som er utsolgt fra forlaget. (Narnia-bøkene var bare på bilbiotek da jeg var liten.) Og at samfunnet får ha noen gode møteplasser der kunnskap og fordypning får større plass – for det er mer enn nok av de overfladiske og bråkete. (Jeg vet det er politisk korrekt, men det er et poeng, ikke sant?)
Det hjelper at bibliotekene får lengre åpningstider og bedre utvalg. Det hjelper med litteratur på alle språk. Det hjelper med aviser og gode tilbud til mennesker som ikke ellers har så lett tilgang til det boklige, og til informasjonssamfunnet.
Opp med bibliotekene!

13 kommentarer In " Bibliotek "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 15th 2007 at 5:01 pm
Bibliotekene er en anakronisme. Den fallende interessen er det beste tegnet på at det er på tide å si farvel til den gamle tid.
Fysiske bøker er dyre å produsere og distribuere. Fysiske bøker blir borte når de lånes ut, og må tilbake om andre skal kunne nyte godt av dem. Fysiske bøker tar masse plass, og når biblioteket er fullt må noe bort før nye bøker kan bli tilgjengelige. Biblioteker må fysisk oppsøkes, tjenestene kan ikke nyttes via nett. Bibliotekene har et latterlig dårlig utvalg, et utvalg som ikke er der fordi folk er interessert i det, men fordi en eller annen “verdikommisjon” har fått det for seg at folket trenger det.
I tillegg er det et problem at bibliotekene tvangsfinasieres ved å ta penger med makt fra folk, uavhengig om de er interessert i å finansiere dem eller ikke. Biblioteker er væpnet ran.
Bibliotekene er et av de beste eksemplene på hvordan sosialistisk tankegang er håpløst gammeldags, upraktisk og ineffektivt.
Ned med bibliotekene! En nettjeneste for billige digitale bøker er det eneste fornuftige, og denne tjenesten må selvfølgelig baseres på frivillig finansiering!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 5:30 pm
Dette var så tullete Lordmarius, at jeg gidder ikke argumentere mot. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste hvis du sørger for at det blir en generell oppfatning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 5:43 pm
Det hører kanskje med til historien at den som skrev kommentar nummer 2 faktisk står på lista til Arbeiderpartiet for Oslo. At en politiker i en slik posisjon ikke engang klarer å komme med ARGUMENTER mot min velformulerte kommentar forteller litt om det politiske klimaet i dette landet, og masse om vedkommende politiker og hans parti.
Mellem, kom heller med reelle argumenter for hvorfor jeg tar feil heller enn å forsøke å latterliggjøre en som ikke er enig med deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 6:06 pm
Lordmarius om du virkelig mener at biblioteker er væpnet ran så vil jeg gjerne være del i å rane deg mer. Det nettet aldri vil gi deg er tre ting.
1)Bibliotekaren, som viser deg bøkene du trenger. Som kanskje anbefaler andre bøker om emnet og som sørger for at det er lese ro.
2)Leksikon og oppslagsverk: Når du bruker nettet til å søke på informasjon så er det to dårlige ting, den ene er direkte farlig.
A) når du søker på noe på nettet, f.eks. Irland. Så skriver du inn Irland og trykker søk og kommer rett til det du søkte på. Bruker du et leksikon, eller et annet oppslagsverk, så leser du ikke bare om Irland, men en hel haug med andre ting som begynne på I. Spennende eller morsomme bilder fenger deg og du lærer mer en du satt deg som mål å lære.
B) På nettet så får du så mye informasjon om et emne, slik at om du ikke kan nok om emnet. Ender man ikke bare i verste fall, men ofte, men å lære seg feilinformasjon.
3) Biblioteket tvinger folk ut av boligene sine og ut til å sosialiseres. De får litt trim og litt luft. De treffer mennesker og blir gladere. Ergo de blir friskere (gjennomsnittlig sett). Gladere mennesker produserer mer og friske mennesker produserer mer. I motsetning til syke mennesker (som i følge din tankegang igjen blir et væpnet ran) koster penger.
Så om du ser på det store bilde så er i så fall biblioteker en tvungen fornuftig investering som gir utrolig bra avkastning.
En historielærer jeg hadde en gang sa: “En nasjons viktigste resurs er utdannede mennesker.”
Det har Norge glemt, Norge tror det er Olje, vann og fisk. Norge er kanskje et av verdens rikeste og beste land og bo i. Men det har også noen av de minst kunnskapsrike elevene og studentene.
Vi trenger flere og bedre biblioteker fort. Stå på AP.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 6:27 pm
#4: Først og fremst. Synes du virkelig at det er greit med væpnet ran så lenge man har et godt formål i sinne for pengene man raner til seg? I så fall vil jeg helst ikke være noe sted i nærheten av deg når du får en god idé…
Ran er moralsk feil!
1. Bibliotekarens vanligste rolle er å søke i en database. Det kan man fint gjøre på nett selv. Samtidig kan en tjeneste med billige digitale utgivelser stille opp med ansatte som kan være vel så kunnskapsrike, og til og med enda mer kunnskapsrike enn fysiske bibliotekarer.
2.
A og B: Fysiske leksika er dødsdyre og utdaterte. De må trykkes opp på nytt i nye utgaver for endringer, endringer som i digitale leksika skjer i løpet av et par tastetrykk. Fysiske biblioteker må velge mellom håpløst utdaterte leksika eller et enormt innkjøpsbudsjett for å være så ajour de kan være. Leksika fins på nett, både gratis som Wikipedia og som betalingstjenester som Encyclopedia Britannica og Store Norske.
3: Ærlig talt, skal folk tvinges ut av boligene sine for trim og frisk luft? Er dette Norge eller Nord-Korea? I og med at praktisk talt ingen gidder å bruke bibliotekene sine lenger må man finne en annen måte å tvinge folk ut på, slik at tvangen blir mer effektiv. Skal vi sette i gang å sende ut militære styrker for å få folk ut i frisk luft under våpentrusler? Jeg tror virkelig ikke MINE EGNE ØYNE når jeg leser slike argumenter!
Vi trenger ikke flere biblioteker. Vi trenger en bra onlinetjeneste som kan tilby folk digital litteratur til en rimelig penge! Så kan de som har lyst på gammeldagse bøker kjøpe seg dyre hardbacks.
Stå på… hvem som nå enn måtte ha et visjonært syn på hvordan man kan skape kunnskapsrike mennesker på en fornuftig, tilgjengelig og billig måte!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 7:28 pm
#5 Jeg syntes bare at å kalle skatter og avgifter for ran er utrolig morsomt begrep. Om du virkelig mener at Norge er så ille, flytt litt til utlandet. Der ofte skattene er høyere (med mindre du er utrolig rik) og det du får tilbake av det offentlige er minimalt.
1 og 2. Her mener tydeligvis du og jeg meget forskjellig. Bibliotekaren gjør så mye mer enn å bare søke i en database.
Og jeg mener fortsatt at de dyre og raskt utdaterte leksikonene gir deg en informasjon du ikke får noe annet sted.
3. Snakker ikke om noen tvang, men jeg vil heller at folk må gå for å oppsøke kunnskapen enn at alt kommer til deg hjemme. Er ikke bra å sitte så mye stille vet du. Og de som sitter for mye stille blir syke.
Jeg er ikke for tvang eller ran i noen form (tvang i noen former som grunnskole er jeg for)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 8:20 pm
OK.
Gleden ved å lese en bok med lommelykt under dyna bør ikke forbeholdes de som kjøper dyre innbundne bøker.
Skatt er prisen for å leve i et samfunn, men om skattens størrelse og formål hersker selvfølgelig stor debatt. Å kalle det for ran er å dra det langt inn i usakligheter.
Gode og gratis netttjenester er bra, og bør være tilgjengelig også for dem uten datamaskiner hjemme – f.eks. på biblioteket.
Til slutt: Fallende besøk er ikke det samme som dalende interesse, men kan godt være resultat av at bibliotekene ikke er godt nok utstyrt, og at åpningstidene er for dårlige.
Hvem trenger Operaen når man likevel kan laste ned musikken fra nettet? Hvem trenger teater når det finnes TV? Hvem trenger Øyafestivalen når man har iPod? Og hvem trenger kino? Og hvem trenger en smule dannelse og høystemthet og lukten av støv på papir?
Man kan jo få velge selv om man vil gå dit eller ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 8:50 pm
#6: Wow, så saklig. Hvordan skal det gå med den offentlige debatten i Norge om man bare får beskjed om å flytte til utlandet om man er uenig i noe? Er du virkelig av så fascistisk sinnelag at du mener at man skal akseptere all tvang fra myndighetene eller flytte et annet sted? Eller er det bare tvang du er enig i som skal omfattes av denne vidunderlige regelen?
1&2: Ja, vi er tydeligvis uenige om bibliotekarene. Og det er helt greit. Jeg syns at du skal få lov til å være med å spleise på så mange biblioteker du bare har lyst til, så lenge jeg på min side kan få lov til å velge løsninger jeg mener er bedre og mer effektive.
3: Hvordan andre folk oppsøker kunnskap er ikke din bissniss. Du uttalte deg selv positiv til at folk blir tvunget ut for å få tak i bøker, og kom med flere pragmatiske grunner til at du ønsker en slik tvang. At du personlig har lyst til å måtte gå ut for å kunne finne en bok å lese bør være opp til deg. Samtidig bør det være opp til alle andre hvilken måte de selv ønsker å oppsøke kunskap.
4: Hvordan kan du si du ikke er for ran? Jeg er ekstremt misfornøyd med hvordan mine skattepenger forvaltes. Jeg er så misfornøyd at jeg ikke har lyst til å betale mer; jeg vil SELV kunne finne bedre måter å bruke mine skattepenger på enn flertallsdiktatorene gjør. Hva skjer om jeg nekter? Da blir jeg utsatt for tvang, vold og maktimidler. Jeg får mine penger tatt fra meg med vold, jeg kan til og med bli utsatt for kidnapping. Dette er du for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2007 at 9:01 pm
#7: Det går fint an å finne billige bøker, til og med utrolig billige bruktbøker. Paperbackbøker er heller ikke dyre. I tillegg så kan dere som vil ha fysiske biblioteker frivillig spleise på dem. Det ville krevd privat initiativ, en fornybar ressurs som fins i enorme mengder. Hadde bibliotekene vært privat drevne av ildsjeler ville nok også tilbudet vært ekstremt mye bedre.
Jeg forstår ikke hvorfor det er usaklig å si at skatt er ran. Når man blir fratatt penger ufrivillig under trusler om vold er det ran, uansett hvor mange som syns det ikke er det, uansett om ransmannen har gode formål i sikte for pengene. Hvis jeg kommer hjem til deg med en pistol og tar dine penger kan jeg helt sikkert komme opp med mange gode pragmatiske argumenter for meg selv om hvorfor det er en riktig ting å gjøre. Jeg kan sikkert også få med meg en del andre folk til å være enige ved hjelp av retorikk. Men uansett åssen man snur og vender på det vil du ha blitt fratatt penger under trusel om vold. Uansett er det ran!
Har du hørt om One laptop per child-prosjektet? For bare en liten lanke hundrelapper kan man få tak i en laptop som vil fungere helt strålende til utdanning, litteraturlesning og alle mulige andre fornuftige ting man kan bruke en PC til. Jeg og veldig mange andre med meg vil veldig gjerne at alle skal ha tilgang til PC, det er en trang som vil føre til at folk donerer til veldedige organisasjoner og privatpersoner som vil sørge for at det blir mulig, helt uten at tvang er involvert.
De som liker opera kan få kjøpe opera selv. De som liker køntri kan lage en køntriscene. Jeg forstår ikke hvorfor noens smak er så utrolig viktig at alle andre skal tvinges til å betale for den. Kanskje operaen hadde utviklet seg og blitt litt mer relevant for folk hvis den ble avhengig av at folk var interessert i den for å overleve?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 1:12 am
#7 og 8 Heldigvis for meg så mener jeg at skatt er veldig fornuftig. Nei jeg ber ikke alle flytte som ikke like det Norske samfunnet, men ber de vurdere et lenger opphold i et annet land for å se hvordan det fungerer der. Jeg syntes at Norge er et land der skatten veldig fornuftig blir forvaltet. Jeg syntes heller ikke at å ha regler er en dum idé.
Jeg syntes videre at det å lokke folk ut av sine hus er helsemessig fornuftig.
Og jeg syntes bibliotek som er betalt av det offentlige er virkelig fornuftig.
Om du går å raner noen med pistol men begrunner det positivt i etter tid så er det alltid et ran. Skatt er noe mesteparten av samfunnet er enige i at vi trenger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:38 am
#10: My bad, jeg misforsto det du skrev om flytting til utlandet. Men uansett, at noe er dårligere i andre land forsvarer ikke at det er dårlig her. Det er greit for meg at du er fornøyd med å betale halvparten av dine penger i skatter og avgifter. Men JEG er ikke fornøyd med det. Jeg ser på hva disse pengene som tvinges ut av meg brukes på, og finner at jeg er totalt uenig i det aller meste av det. Problemet for meg er at jeg ikke har noe valg. Jeg kan stemme ved valgene, men det betyr ikke at jeg har noen BESLUTNINGSMYNDIGHET på noen som helst måte. Det er de som stemmer på andre partier enn meg som får vilja si, men selv får jeg ikke bestemme noe som helst. Jeg kan bruke de 100.000 som innkreves fra meg i skatter og avgifter utrolig mye bedre selv enn det offentlige byråkrati som ikke bryr seg døyten om de som fratvinges penger. For eksempel så ville jeg brukt deler av mine penger på å være med på å finansiere bedre og mer effektive biblioteksordninger.
Jeg syns at folk skal ha et VALG om hvordan de pengene de selv har tjent skal brukes. Jeg er lei av at mine penger går med til å begrense min egen frihet, og til å betale for rådyre elendige offentlige tjenester som kunne blitt gjort så utrolig mye bedre!
Du har en pragmatisk innstilling om at skatt ikke er ran. Problemet er bare at prinsippet er NØYAKTIG det samme. Penger tas fra meg under trusler om vold. Om jeg ikke går med på det, og holder tilbake mine penger, blir jeg utsatt for vold. For meg spiller det ingen rolle hvor mange som er enige i at pengene skal tas fra meg, jeg har blitt utsatt for et ran allikevel.
Du og dine kan få beholde velferdsstaten. Dere kan betale så mye skatt dere bare vil, dere kan starte Velferdsstaten AS som jobber med å finansiere tjenester som bibliotek på den samme måten som staten gjør i dag. Men vi som selv ønsker en valgmulighet må få den! Jeg ønsker ikke å kontrollere ditt liv, så hvorfor ønsker du å kontrollere mitt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 10:59 am
Du har en mulighet til å bestemme hvordan skattepengene skal brukes. Det er bare å melde seg inn i et parti og stille til valg.
Godt valg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 11:18 am
#12: Hvordan kan du si at jeg kan bestemme ved å stille til valg? Jeg er uansett avhengig av at andre vil at jeg skal bestemme. Dessuten vil jeg da komme i en posisjon hvor jeg får bestemme hvordan andres skattepenger skal brukes, en posisjon som gjør at jeg begrenser deres individuelle frihet. Jeg driter i om dere vil skrive fra dere deres frihet. Jeg vil ha min egen frihet selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende